Jak Radzić Sobie Ze Złością? 12 Ciekawych Pomysłów Na Bycie Spokojniejszym

depositphotos.com
Z pewnością od czasu do czasu czujesz złość. Jest to normalna, często doświadczana emocja, która jednak może być bardzo destrukcyjna, jeśli nie wiesz, jak ją kontrolować. Częsta lub nieuzasadniona może zrujnować Twoją reputację, zniszczyć relacje z innymi ludźmi, ograniczyć możliwości zawodowe, a nawet pogorszyć Twoje zdrowie.

W ciągu dnia z pewnością masz wiele okazji, by doświadczać tej emocji. Najczęstsze przyczyny pojawienia się tego uczucia to frustracja (kiedy Twoja ulubiona partia pikuje w sondażach), ból (na przykład zęba, kiedy właśnie jesz smakowitą kolację w knajpie), dokuczanie (kolega z pracy rzuca w Ciebie kulkami papieru), niesprawiedliwość niezależnie od tego, czy prawdziwa czy nie (kiedy ktoś zarabia od Ciebie 10x więcej, a Ty tyrasz cały dzień za grosze). Złość może pojawić się również wtedy, gdy ktoś prosi Cię o coś lub ma do Ciebie jakieś krytyczne uwagi, Twoim zdaniem niesłuszne (być może wtedy, gdy palnąłeś coś głupiego na Facebooku).



To jedynie kilka prawdopodobnych przyczyn, bo przecież ludzie złoszczą się z miliona tylko im wiadomych powodów na setki tysiące sposobów. Coś co sprawia, że zaczynasz być wściekły, kogoś innego może jedynie lekko irytować. Ten subiektywizm jest trudny do zrozumienia, ale zarówno druga osoba jak i Ty masz możliwość wyboru reakcji. Możesz się wściekać i tupać nóżkami, stanowczo pokręcić wąsem albo po prostu przyjąć sprawy na spokojnie.

Krótko mówiąc: od Ciebie zależy, jak odpowiesz, jak zareagujesz na jakieś wydarzenie. Piłka należy do Ciebie. Zanim jednak dokonasz ostatecznego wyboru, pozwól, że przedstawię Ci dokładnie zagrożenia związane z nadmiernym odczuwaniem złości.

Kilka prawd o złości

Złość, podobnie jak stres, jest potrzebna w życiu człowieka. Odczuwana na pewnym „dopuszczalnym” poziomie pobudza Cię do podejmowania działań, rozwiązywania problemów i radzenia sobie z różnymi codziennymi sytuacjami.

Problem pojawia się wtedy, gdy nie potrafisz jej kontrolować, ponieważ wówczas może prowadzić to do wielu negatywnych skutków, w szczególności w miejscu pracy. Na przykład może niekorzystnie wpłynąć na relacje z Twoim szefem czy kolegami, może być przyczyną utraty zaufania i szacunku do Ciebie. W wielu firmach zdarzają się scenki, kiedy ktoś natychmiast reaguje złością wobec kogoś, kogo uważa za zagrożenie dla swojej pozycji.

Złość może także utrudniać Tobie podejmowanie właściwych decyzji i znajdywanie kreatywnych rozwiązań, co sprawia, że spada Ci wydajność w pracy.

Poza tym, częste złoszczenie się stanowi zagrożenie dla zdrowia. Badania wykazały, że ludzie, którzy regularnie wpadają w złość, są bardziej narażeni na chorobę wieńcową, zaburzenia odżywiania i otyłość. Istnieje również związek między złością, a wpadaniem w stany lękowe i depresję.

Na szczęście masz szansę nauczyć się radzić sobie ze złością, zanim stanie się to dla Ciebie destrukcyjne. Poniżej znajdziesz 12 pomysłów, które możesz wykorzystać, jeśli chcesz kontrolować te uczucie w sobie.

1. Uświadom sobie, że masz z tym problem

Jeśli zauważysz, że wściekasz się na coś i ciężko Ci poradzić sobie z tym, pierwszą rzeczą, jaką powinieneś zrobić, to szczerze przyznać, że masz problem. Zwyczajnie bądź uczciwy wobec siebie.

To sprawi, że będziesz mógł opracować plan, jak sobie z tym poradzić.

2. Notuj przyczyny złości

Czy wiesz, co wywołuje w Tobie złość? Mogę z dużym prawdopodobieństwem przypuszczać, że w większości przypadków nie masz pojęcia, dlaczego reagujesz ze złością wobec niektórych osób lub wydarzeń.

Dlatego świetnym pomysłem jest notowanie na kartce wszelkich powodów. Jeśli zezłościłeś się na coś, na kartce odpowiedz sobie na pytania: Co wywołało w Tobie złość? Jak zareagowałeś? Czy taka reakcja była naprawdę konieczna?

3. Podziel się kwestią z innymi

Daj znać najważniejszym ludziom w Twoim życiu, że starasz się dokonać zmian w swoim zachowaniu. Dzięki temu będą mogli motywować Cię i wspierać w pozbyciu się starych nawyków.

W relacjach z ludźmi staraj się „dawać i brać”. Chodzi mi o to, byś znalazł codziennie czas dla bliskich, przyjaciół i swojej rodziny. Musisz być dla nich, tak jak oni powinni być dla Ciebie. Bo kiedy spędzasz czas z najbliższymi, możesz załagodzić stres i kontrolować swoją złość.

4. Przerwij błędne koło

Jeśli czujesz wzbierającą w sobie złość, wykorzystaj poniższe patenty:

- Powiedz „STOP” w swojej głowie, głośno i zdecydowanie,
- Wycisz się, korzystając z dowolnej techniki relaksacyjnej, na przykład głębokiego oddychania lub scentrowania (spokojnie znajdziesz je w Internecie),
- Policz do 20, zanim zareagujesz na wydarzenie,
- Zamknij drzwi do swojego biura lub znajdź ciche pomieszczenie i przez 5 minut medytuj,
- Odciągnij uwagę od swojego stanu – odwiedź ulubioną stronę internetową (może być ze śmiesznymi kotami!), pobujaj w obłokach na przykład o swoich skrytych marzeniach, pomyśl o własnym hobby lub pospaceruj na świeżym powietrzu

Inna, ciekawa strategia to przeanalizowanie suchych faktów, związanych z sytuacją. Wejdź w perspektywę zewnętrznego obserwatora – przypadkowego przechodnia lub zupełnie innego kolegi z pracy – i opowiedz o wydarzeniu z ich punktu widzenia. Czy ta sytuacja zasługuje na uwagę? Czy Twój gniew jest w niej uzasadniony?

Kiedy patrzysz nie na motywacje czy intencje, ale na czyste fakty, często może okazać się, że reakcja jest zupełnie nieproporcjonalna do wagi sytuacji.

5. Wykorzystaj swoją empatię

Jeśli druga osoba wywołuje w Tobie złość, „wejdź w jej buty” - zobacz sytuację z jej perspektywy.

Postaraj się być odrobinę bardziej obiektywny. Każdy popełnia błędy, a są one cenne, ponieważ właśnie przez błędy ludzie uczą się, jak się poprawić.

6. Dostrzeż coś zabawnego w złości

Nabierz do siebie trochę dystansu, naucz się z siebie śmiać i nie brać wszystkiego śmiertelnie poważnie. Kiedy następnym razem poczujesz narastającą złość, pokonaj ją własnym humorem.

Jednym ze sposobów jest po prostu kolosalne wyolbrzymienie sytuacji. Wyobraź sobie tak niedorzeczny scenariusz, że stanie się on dla Ciebie zabawny i wszystko wyśmiejesz.

7. Zrelaksuj się starymi, dobrymi sposobami

Zacznij regularnie ćwiczyć. Przejdź się, pobiegaj, zrób ćwiczenia rozciągające. Zacznij głęboko oddychać, wyśpij się wreszcie i postaraj się w końcu zdrowo odżywiać.

Poza tym pij wystarczająco dużo wody, by być przez cały dzień odpowiednio nawodniony. Odwodnienie często prowadzi do rozdrażnienia.

8. Dostrzeż w ludziach pozytywne intencje

Niektórzy uważają, że inni specjalnie zachowują się tak, by ich rozdrażnić lub sfrustrować. Tak w ogóle, to musisz wiedzieć, że ludzie znacznie rzadziej myślą o Tobie, niż Ci się wydaje.

Jeśli zaczniesz uznawać, że ludzie mają dobre motywacje, wówczas zmniejszysz prawdopodobieństwo, że pogniewasz się z nimi, kiedy coś pójdzie nie tak. Rzadziej powiążesz jakiś problem z ich umyślnym zachowaniem.

Jak nauczyć się dostrzegać w innych dobre intencje? Cóż, musisz zacząć od siebie. Sam musisz kierować się dobrymi intencjami i być zwyczajnie uczciwym wobec ludzi. Gdy będziesz to robić, inni zauważą, że można Ci zaufać i odwdzięczą się tym samym.

9. Słuchaj ludzi uważnie

Nieporozumienia prowadzą do irytujących sytuacji. Im lepiej słuchasz innych, tym łatwiej znaleźć Ci rozwiązanie, które nie oznacza wybuchu gniewu.

Gdy ktoś do Ciebie mówi, skup się na tym (nawet tak, jakby zależało od tego Twoje życie) i nie rozpraszać swojej uwagi formułując odpowiedź, zanim druga osoba skończy. Jeśli masz z tym problem, postanów, że od czasu do czasu sparafrazujesz to, co ktoś właśnie Ci powiedział.

10. Bądź asertywny

Szanuj i dbaj o uczucia, prawa i potrzeby innych ludzi. Bycie asertywnym oznacza, że koncentrujesz się na zachowaniu równowagi. Równowagi między tym, czego Ty potrzebujesz, a potrzebami innych.

Jeśli jesteś zły, może być Ci trudno wyrażać swoje potrzeby, dlatego wzmacniaj w sobie postawę asertywności, by dawać ludziom znać o swoich oczekiwaniach, wyznaczonych granicach i problemach.

11. Żyj, jakby każdy dzień był Twoim ostatnim

Nie, nie chodzi o to, by rozpowiadać ludziom, że jutro z Tobą koniec. I to też nie jest zabawa dla ludzi „rozdygotanych” psychicznie. Niezależnie od tego, czy uznajesz ten punkt za pusty slogan, frazes czy mowę-trawę, uświadom sobie, że życie jest krótkie. Gdy spędzasz czas na byciu złym, przegapiasz mnóstwo zabawy i wiele niespodzianek, jakie oferuje życie.

Sam pomyśl. Ile razy już Twoja złość spowodowała, że pokłóciłeś się z kimś i do dzisiaj się nie odzywacie. Albo Twój wybuch gniewu sprawił, że przez tydzień miałeś ponure dni z domownikami czy przyjaciółmi.

To jest czas, którego już nigdy nie odzyskasz. Nie cofniesz wydarzeń jak filmu na komputerze i nie wytniesz tych ponurych scen, zastępując je kolorowymi. Możesz jednak sprawić, by nie powtarzały się nigdy więcej. Wybór jest Twój.

12. Wybaczaj i zapominaj

To jest trudne, wiem. Sam miewam z tym problemy, przyznaję się. Jednak, by zmiany w Twoim zachowaniu były trwałe, ja jaki i Ty, musimy uczyć się darować ludziom, którzy wywołali złość.

Nie jest łatwo zapomnieć o dawnych urazach, ale to jedyny sposób, by odpuścić tym negatywnym uczuciom. Jeśli sam nabroiłeś, postaraj się wynagrodzić to jakoś osobie, która poczuła się dotknięta przez Twój gniew. To może być pewnym wyzwaniem, jednak gdy je spełnisz, poczujesz się później lepiej. Plus, będziesz krok bliżej uzdrowienia relacji.

Więc zacznij już dzisiaj.

Polub fanpage platformy e-learning na Facebooku
Trwa ładowanie komentarzy...