5 Sposobów Na Bycie Totalnie Skupionym Każdego Dnia

fotolia.com
Nie ma nic gorszego, niż zakończenie dnia ze świadomością, że mogłeś w nim osiągnąć dużo, dużo więcej.

Pewnie wstałeś z łóżka zmęczony i na dzień dobry kompletnie rozkojarzony. Zanim jeszcze dojechałeś do pracy, problemy na trasie lub myśli o tym, co się wydarzy, wywoływało w Tobie stres i zdenerwowanie.



Gdy pojawiałeś się w biurze, Twoi wiecznie rozmawiający lub pytający o wszystko 10 razy dziennie koledzy, dawali Ci gwarancję na pracę pełną problemów. Przełożony też dokładał do ognia, prosząc o sporządzenie ultra precyzyjnego raportu do raportu, a często dzwoniące telefony, przychodzące maile, terminy na wczoraj czy zwykły bałagan na biurku powodowały, że głowa zaczęła Ci się robić kwadratowa.

Czym się to kończyło?

Zostaniem po godzinach, podobnie jak Twoi koledzy. Według opublikowanego w maju tego roku raportu TNS Polska na zlecenie Tiger, 33% ankietowanych pracuje więcej niż 8 godzin dziennie. Co jest tego przyczyną? Jak przyznaje 26% osób, zostaje dłużej, bo nie może się skupić i marnuje czas na inne rzeczy. A do czego to prowadzi? Jak twierdzi 31% respondentów pracujących po godzinach, do zaburzonego „work-life balance”.

Te statystyki są niepokojące. Wynika z nich, że 1/3 pracowników nie potrafi się koncentrować oraz tyle samo osób zagrożonych jest wypaleniem zawodowym. Zaburzenie życiowej równowagi, a więc zaniedbanie innych obszarów niż praca, może oprócz wypalenia spowodować, że dotychczas odkładane sprawy staną się tak palące, że skutecznie utrudnią pracę lub nawet ją uniemożliwią.

Ponadto wiedza, że nie wykorzystałeś w pełni swojego potencjału osobistego potrafi skutecznie obniżyć samopoczucie, a do odczuwanego stresu dochodzi fakt, że jeszcze masz tyle rzeczy do zrobienia. Na szczęście możesz to zmienić i mimo że jesteś w niekorzystnej sytuacji, masz szansę ją poprawić.

Wyobraź sobie, że po głębokim śnie wstajesz rano wypoczęty i już od postawienia prawej stopy na podłodze wiesz dokładnie, jaki masz plan działania i co jest do osiągnięcia. Nie ma mowy o żadnym rozkojarzeniu. W trakcie jazdy do pracy, żaden zewnętrzny czynnik nie jest w stanie Cię zdekoncentrować i wyprowadzić z równowagi. A w biurze nawet zbyt wiele rzeczy do zrobienia (w raporcie TNS Polska dla Tiger aż 44% badanych wskazuje to jako coś, co utrudnia pracę) czy rozpraszający koledzy (1/3 respondentów) nie wytrąca Twojego nastroju ani na moment. Utrzymujesz koncentrację w wersji ultimate w środowisku dzwoniących telefonów, przychodzących maili, napiętych terminów czy licznych spotkań.

Do czego to prowadzi?

Wychodzisz z pracy po 8 godzinach. Ponieważ pracujesz dziennie krócej o godzinę lub nawet dwie, możesz spędzić więcej przyjemnych chwil z rodziną lub znajomymi. Być może zaczniesz częściej uprawiać sport, załatwisz dawne sprawy, przeczytasz jakąś książkę albo po prostu na nowo odkryjesz, czym jest odpowiedni sen.

Zyskaj totalną koncentrację dzień po dniu

Zamiast być pełnym nadziei, że uda Cię się skupić na swojej pracy, kiedy będziesz tego chciał, możesz przejąć sprawy w swoje ręce. Wystarczy, że zaczniesz uczyć swój umysł, jak niezawodnie wchodzić w stan idealnie ostrej koncentracji. Wdrażając w życie konkretne strategie, sprawisz, że Twój mózg będzie przełączał się w tryb ultimate, kiedy tylko potrzebujesz.

Nie oznacza to oczywiście, że wdrażając poniższe wskazówki nagle wszystkie problemy z koncentracją znikną. Nie zamierzam obiecywać Ci gruszek na wierzbie, jednak jestem głęboko przekonany, że w sposób zauważalny poprawisz swoją zdolność koncentracji i zaczniesz przeżywać więcej dni często robiąc w nich mniej, a osiągając więcej.

Oto, co możesz zrobić, by zacząć kierować koncentracją precyzyjnie jak wiązką lasera.

1. Stwórz strefę prywatności, w której liczy się tylko Ty i Twoja praca

Rozpraszacze walą do Ciebie drzwiami i oknami? Pomyśl tylko, że minimalizując ich wpływ, możesz natychmiast przywrócić koncentrację na tym, co robisz. Oto jak to zrobić:

Jeśli uczysz się lub pracujesz, wyłącz telefon, rozłącz się z Internetem, włącz muzykę sprzyjającą produktywnej pracy, ewentualnie tzw. białe szumy, czyli dźwięki fal morza czy padającego deszczu. Pomogą Ci one wyciszyć umysł, kiedy dzielisz miejsce pracy z innymi, a jeśli masz własny gabinet lub pokój, wywieź informacje: „Nie przeszkadzać”.

A jeśli nagle przychodzi myśl, że musisz kupić bilety do kina albo wykonać pilny przelew, po prostu zanotuj to na swojej liście rzeczy do zrobienia, a następnie wróć do bieżących spraw.

Poza tym, ogólne samopoczucie jest bardzo ważne. Postaraj się spać wystarczająco dużo czasu, właściwie odżywiać się i robić ćwiczenia fizyczne. Bierz także regularne przerwy, zwłaszcza w czasie długotrwałych intensywnych prac, by mieć chwilę na przekąski, nawodnienie się wodą lub energetykami i odświeżenie umysłu, na przykład na spacerze.

2. Przygotuj sobie 2 listy rzeczy do zrobienia

Mnóstwo myśli i spraw żąda Twojej uwagi? Jeśli pozwolisz im zaprzątnąć nimi swój umysł, życie może stać się chaotyczne i stresujące.

Mam na to rozwiązanie. Załóż dwie listy rzeczy do zrobienia. „Co do licha?” - możesz pomyśleć. Masz już jedną i czasami brakuje kartki, a teraz trzeba dodać drugą? Czy to nie oznacza więcej spraw na głowie? Wręcz przeciwnie – mniej, a zwłaszcza tych bieżących.

Jeśli kolega przychodzi do Ciebie z mało ważną prośbą, możesz mu odpowiedzieć, że w tej chwili masz inne obowiązki, a jego sprawę zapisać do listy rzeczy do zrobienia w przyszłości. A gdy nagle przypominasz sobie, że musisz wykonać ważny telefon do klienta, dodaj te zadanie do listy rzeczy do zrobienia na dzisiaj.

Warto jest notować i odsyłać zadania na jedną z dwóch list, bo dzięki temu Twój umysł nie musi się o to martwić. Jest zapisane i możesz wrócić do tego później, a tymczasem wracasz do aktualnych spraw. To, czego dobrze jest się nauczyć, to uważnie nadawać rzeczom odpowiednie priorytety.

3. Wyczyść plan dnia ze zbędnych śmieci

Pomyśl sam. Gdy na swoim komputerze masz mnóstwo programów, które zupełnie niepotrzebne działają w tle, jest wielce prawdopodobne, że pracuje znacznie wolniej i nawet dokument tekstowy uruchamia się niemiłosiernie długo. Wtedy instalujesz program czyszczący, który usuwa zbędne rzeczy sprawiając, że komputer ponownie staje się demonem szybkości.

W swojej głowie także możesz uruchomić odpowiednie programy porządkujące. Dobrze jest zacząć od tego, w którym podzielisz duże cele na mniejsze. Zamiast „zacząć uprawiać sport” - „przebiec dzisiaj 2 km”. Mózg nie reaguje zbyt dobrze na mało precyzyjne cele, dlatego poświęć nieco czasu, by stworzyć tak proste, jak to możliwe, realistyczne zadania, oparte na konkretnych i określonych w czasie działaniach.

Drugi program czyszczący, jaki mógłbyś mieć, to taki, który drastycznie skróci czas poświęcany na nadmiernym czytaniu newsów, bezmyślnym przeglądaniu stron www czy przeglądaniu profili kolegów i koleżanek. Czy nie spędzałbyś dnia produktywniej, gdybyś wyciął z planu dnia zupełnie zbędne rzeczy?

4. Wybierz tylko te myśli, które chcesz mieć w głowie

Jeśli w Twojej głowie pojawiają się naprawdę przydatne i sprzyjające produktywności myśli, wówczas jesteś znacznie bardziej skoncentrowany i spokojnie zajmujesz się tym, co robisz. W chwilach, gdy zaczynasz rozmyślać o sprawach, które już się wydarzyły lub których nie możesz zmienić albo o tym, co inni ludzie pomyślą, zaczynasz mieć mętlik w głowie.

Kiedy potrafisz zebrać i uporządkować myśli, stajesz się panem własnego umysłu, a to oznacza, że nie dasz się tak łatwo rozproszyć przez TV, Internet, rozmowy telefoniczne czy przez własne emocje.

Więc powiedzmy, że Twoim problemem są chaotyczne, bezwartościowe myśli w głowie, a zamiast tego chcesz mieć czysty umysł i decydować, jakie myśli warto posiadać, by móc łatwo koncentrować się na wyznaczonych celach. To, co możesz zrobić, to po prostu zacząć odsiewać lub odfiltrowywać niechciane myśli, nieprawdaż? Patrzysz na jedną myśl. Jest Ok, to zapraszamy do środka. Bierzesz następną. Nie, Pani podziękujemy i zawracasz. A gdyby Twój umysł był jak dom, a myśli były niczym goście? Mógłbyś wtedy wyobrazić sobie, że gdy chce odwiedzić Cię jakiś gość, zapraszasz go do środka, a jak jest niepożądany, zawracasz sprzed drzwi. Dzięki temu w swojej głowie miałbyś samych miłych gości, dlatego za każdym razem, gdy potrzebujesz oczyścić swój umysł, pomyśl o pewnym domu lub pomieszczeniu i zacznij wypraszać stamtąd intruzów.

Musisz przy tym wiedzieć, że czasami pewne myśli, zwłaszcza te powtarzające się, mogą być sygnałem, że trzeba coś pilnie rozwiązać. I nawet gdy je wyprosisz, one i tak pewnie wrócą. Tymi gośćmi należy się niezwłocznie zająć.

5. Upewnij się, że otoczenie Ci sprzyja

Twoje środowisko odgrywa dużą rolę w zdolności do koncentracji. Im bardziej komfortowe i przyjazne jest, tym łatwiej Ci się skupić. Mam dla Ciebie dwa pomysły:

Sprawdź, czy jest Ci wygodnie. Zacznij od tego, czy krzesło i biurko ma odpowiednią dla Twojej postury wysokość. Jeśli krzesło jest zbyt wysokie lub biuro za niskie, będziesz czuł się niekomfortowo i po pewnym czasie możesz odczuwać potrzebę wstania i wyjścia.

Poumieszczaj obrazy - oglądanie naturalnych scen lub patrzenie się na dziką przyrodę może poprawić Twoją koncentrację. Jeśli możesz postawić jakieś obrazy na własnym biurku czy we własnej przestrzeni w pracy, wybierz krajobrazy lub naturalne zdjęcia, którymi możesz się cieszyć. To pomoże poprawić skupienie, zwłaszcza, jeśli możesz dojrzeć obrazy sprzed biurka.

Polub fanpage platformy e-learning na Facebooku
Trwa ładowanie komentarzy...