Grupa naTemat

Jak Skończyć z Sabotowaniem Własnych Działań: 4 Sprawdzone Kroki

fotolia.pl
„Nie dasz rady tego zrobić!” „To jest zbyt trudne!” „Jeśli spróbujesz, prawdopodobnie poniesiesz porażkę.” Te stwierdzenia brzmią, jakby pochodziły od tyrana, pewnej okrutnej osoby, która za misję obrała sobie zniszczenie pewności siebie. Niestety bardzo często sam możesz być takim udaremniającym własne wysiłki tyranem.

Negatywny głos wewnętrzny sugerujący, że Ci się nie uda, jest czymś, czego z pewnością doświadczyłeś nie raz. Kiedy rozbrzmiewa regularnie w Twojej głowie, może prowadzić do samo-sabotażu, powstrzymywać Cię przed osiąganiem celów i spełnianiem marzeń.

Najgorsze jest to, że zazwyczaj nie rozpoznajesz, że coś takiego się dzieje, a sam brak sukcesu przypisujesz własnym niedociągnięciom. W konsekwencji coraz silniejsze, negatywne sugestie, którymi karmisz swój umysł, hulają swobodniej po głowie i znacznie trudniej jest Ci przełamać ten zamknięty krąg.

Ostrzegawcze stwierdzenia, sabotujące twoje działania i powstrzymujące Cię przed zrealizowaniem planów, pojawiają się bez racjonalnych powodów. Po prostu nauczyłeś się blokować samego siebie przed posuwaniem swoich spraw do przodu.

Kiedy czujesz, że nie możesz zrobić czegoś, do czego jesteś zdolny lub, że nie powinieneś czegoś zrobić, chociaż w głębi serca wiesz, że tego pragniesz, samo-sabotaż działa pełną parą.

Nie jesteś pewien, czy dotyczy to właśnie Ciebie? Sprawdź, czy któryś z poniższych przykładów pasuje do Twoich zachowań:

Prokrastynacja

- wiesz, że powinieneś nad czymś popracować, ale odkładasz znów i ponownie,
- zaczynasz pewne projekty, ale nigdy nie doprowadzasz ich do końca,
- czujesz się niezmotywowany albo niezdolny do działania, nawet, kiedy wiesz, że czeka Cię mnóstwo ekscytujących możliwości,

Niespełnione marzenia

- marzysz o zrobieniu czegoś, ale nigdy nie bierzesz się za to,

Niepokój

- zadręczasz się sprawami, które w rzeczywistości nie powinny mieć znaczenia,
- obawiasz się, że jeśli odniesiesz porażkę, inni przestaną o Tobie myśleć,
- martwisz się, że jeśli odniesiesz sukces, Twoi znajomi nie będą lubili Cię jeszcze bardziej,
- wątpisz w siebie i we własne zdolności, nawet jeśli wiesz, że jesteś bardzo kompetentny,
- czujesz się zestresowany i zaniepokojony, miewasz ataki paniki, kiedy próbujesz osiągnąć coś ważnego dla siebie,

Gniew

- zamiast być asertywnym, agresywnie komunikujesz się z ludźmi i nie podejmujesz działań, aby to zmienić,
- niszczysz relacje z innymi, będąc zezłoszczonym, oburzonym lub zazdrosnym,

Czucie się bezwartościowym

- wyolbrzymiasz osiągnięcia innych ludzi jednocześnie obniżasz znaczenie własnych,
- bierzesz do serca każdą krytykę, nawet tę niesprawiedliwą i niedorzeczną,
- pozwalasz innym czuć nad Tobą wyższość,

Niezależnie od tego, jak sabotujesz własne działania, musisz to przezwyciężyć, jeśli zależy Ci na własnej karierze zawodowej i szczęśliwym życiu prywatnym. Jeśli nie zrobisz nic z negatywnym głosem wewnętrznym, będącym dla Ciebie nadzwyczaj surowym krytykiem, obniżysz poczucie własnej wartości i samoocenę.

I co więcej, z każdą koleją porażką, będziesz udowadniał sobie, że nie możesz lub nie powinieneś robić tego, czego chcesz.

Gdy spirala będzie się nakręcać, zaczniesz czuć się coraz bardziej sfrustrowany, zniechęcony i rozgniewany. Te uczucia złapią Cię w pułapkę i uniemożliwią Ci wydostanie się z niej.

Na szczęście możesz się z niej uwolnić i przerwać zamknięty krąg samo-sabotażu. Pomogą Ci w tym 4 poniższe kroki.


1. Rozpoznaj sabotujące zachowania

- jakie cele masz w swojej głowie od dłuższego czasu i nigdy nie byłeś zdolny do zrealizowania ich?
- w czym konsekwentnie ponosisz porażkę, bez żadnego oczywistego powodu?
- czy są jakieś konkretne obszary życiowe, w których odkładasz pewne zadania na później lub przeciągasz podjęcie decyzji?
- czy brakuje Ci motywacji do zrobienia czegoś, co powinieneś zrobić?
- czy odnajdujesz w sobie nieuzasadnioną złość, gniew lub frustrację, które oddziałują na Twoje relacje?
- czy istnieją jakieś obszary życiowe, w których inni ludzie czują się przy Tobie sfrustrowani?
- czy jest coś w Twoim życiu, co Ci dokucza lub powoduje niezadowolenie, ponieważ wiesz, że mógłbyś to naprawić, ale nie zmieniasz nic?

2. Obserwuj negatywne myśli

Pomyśl o tym, co do siebie mówisz, gdy zauważasz w sobie sabotujące zachowania. Zapisz wszystkie swoje negatywne myśli, jakkolwiek niedorzeczne i nierealistyczne mogą się wydawać. Zapytaj się:

- o co chodzi?
- co konkretnie siedzi mi w głowie?

3. Zatrzymaj sabotujące myśli

Kiedy wiesz, że pojawiły się w Twojej głowie sabotujące myśli lub dostrzegłeś w sobie pewne zachowania, które trzymają Cię z dala od tego, co chcesz osiągnąć, zapytaj się:

- czy ta myśl jest dla mnie zdrowa?
- czy ta myśl umożliwia mi osiągać bliższe lub dalsze cele?
- czy ta myśl pozwala mi unikać konfliktów i napięcia?

4. Pracuj nad wspierającymi myślami i zachowaniami

Jeśli odkryłeś i podważyłeś sens sabotujących myśli lub zachowań, możesz śmiało zacząć pracę nad pewnością siebie. Zapytaj się:

- czego teraz potrzebuję dla swoich myśli, emocji i zachowań?
- co powiedziałby mi mój mentor lub nauczyciel?
- gdybym tylko mógł, to co pozytywnego i zachęcającego powiedziałbym sobie teraz?
- jakie mam opcje? Czy istnieje więcej niż jeden sposób na osiągnięcie celu?
- czy mogę budować pewność siebie poprzez wyznaczanie i realizowanie mniejszych celów, składających się na jeden większy?
- jaka jest pierwsza myśl, którą chcę mieć?
- jakie jest pierwsze działanie, które teraz wykonam?

Obracanie własnym marzeń w rzeczywistość wymaga solidnego zaplanowania, dużo pracy i wysiłku. Aby w ogóle zacząć, musisz uwierzyć w siebie i własne zdolności do zrealizowania tych planów.

Sabotowanie własnych działań może jednak skutecznie podciąć człowiekowi skrzydła. Negatywny głos wewnętrzny to łatwy patent na porażkę i jednocześnie trudna rzecz do pokonania.

Jednak uświadomienie sobie wewnętrznego krytyka, konsekwentna praca nad własnym myślami i zachowaniami, może zapobiec skutkom samo-sabotażu oraz niszczeniem poczucia własnej wartości.

Polub fanpage platformy e-learning na Facebooku
ZOBACZ TAKŻE:
Skomentuj